داشتن دندان های زیبا علاوه بر لبخندی زیبا سبب جذابیت چهره مان می شود . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از بهترین روش های زیبایی که به سرعت سبب زیباتر شدن دندان ها می شود کامپوزیت دندان می باشد .

یکی از پرکاربردترین مواد دندانپزشکی، کامپوزیت ها می باشند . کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل است که به منظور درمان پوسیدگی های دندانی، رفع شکستگی ها، ترک ها و رفع سیاهی دندان ها استفاده می شود .

کامپوزیت ونیر در کرج
کامپوزیت ونیر در کرج

معرفی کامپوزیت ونیر

فهرست محتوا

نوعی از کامپوزیت ها که به منظور درمان های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت ونیر می باشد . در صورت داشتن دندان های بد فرم، بد رنگ، لب پریده و با فاصله می توان از این روش استفاده نمود .

کامپوزیت ونیر به منظور زیباتر و سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع در این روش زیبایی دندان ها بدون هیچ گونه تراشی و آسیبی به زیبایی مطلوبی خواهند رسید .

کامپوزیت دندان از ذرات فیلر تشکیل شده و خمیر شکل است این مواد مقاومت بسیار بالایی دارند و با امواج نوری خاصی به روی دندان فیکس می شوند . امروزه کامپوزیت های دندانی از مقاومت بیشتری برخوردار است و طول عمر بیشتری دارند و به راحتی پولش می شوند .

چه افرادی کاندید مناسب کامپوزیت دندان است ؟

به طور کلی کامپوزیت دندان برای افرادی مناسب است که دندان های بد شکل، بد رنگ و بد فرمی دارد . بهترین روش درمان برای دندان های نامنظم درمان ارتودنسی است اما در صورتی که دندان های بدشکل و بد رنگ داشته باشید در این مواقع بهترین درمان کامپوزیت دندان می باشد .

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک روش درمانی و زیبایی بدون عارضه است . از مهمترین عوارضی که ممکن است ایجاد شود تورم و آسیب لثه می باشد، که این گونه عوارض بیشتر در اثر چسباندن نادرست اتفاق می افتد . به همین منظور برای پیشگیری از بروز عوارض بهتر است به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد ؟

کامپوزیت دندان یک روش کاملا بدون درد است . دندانپزشک ابتدا از یک ژل بی حسی در ناحیه تزریق بی حسی استفاده می نمایند، سپس تزریق بی حسی انجام می شود تا فرد هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نکند .

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسزایی در ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان دارد . به همین منظور استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت مرتب ضروری است .

خوردن مواد خوراکی سفت می تواند به کامپوزیت ها آسیب وارد نمایید، لذا در مصرف مواد خوراکی سفت دقت لازم را داشته باشید.

کامپوزیت های دندانی خاصیت تغییر رنگ دارند به همین دلیل پس از مصرف موارد خوراکی رنگی نظیر چای و قهوه مسواک زدن را فراموش نکنید .

مرکز دندانپزشکی دکتر جنانی و دکتر برهانی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 32242151 (026) – 32254227 (026) تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر جنانی مراجعه کنید .

 

قیمت کامپوزیت دندان در کرج
قیمت کامپوزیت دندان در کرج

طول عمر کامپوزیت دندان

کامپوزیت های دندانی از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند اما آنچه در میزان ماندگاری و طول عمر آن ها تاثیر می گذارد رعایت بهداشت دهان و دندان تغذیه مناسب می باشد . معمولا طول عمر کامپوزیت های دندانی بیش از ده سال می باشد .

نحوه انجام کامپوزیت دندان

ابتدا دندانپزشک دندان ها فرد را تمیز نموده سپس جرم گیری می نماید . پس از اتمام تمیز نمودن سطح دندان ها، دندان ها را خشک نموده تا موجب اختلال در عملکرد مواد نشود .

سپس سطح دندان را با مواد باندینگ یا چسب مخصوص پوشیده می شود و کامپوزیت های دندانی بر روی دندان قرار می گیرد .

مراحل انجام و نصب کامپوزیت‌

قبل از هر گونه اقدامی ابتدا باید تمامی درمان های مربوط به لثه انجام شود.مثلا اگر شخصی نیازمند به عمل جراحی لثه یا لیفت باشد، قبل از اجرای عملیات کامپوزیت این موارد انجام شود.

 قرار گرفتن کامپوزیت دندانها باید کاملا تمیز و عاری از جرم باشند.دندانها بایستی کاملا خشک باشند و خون یا بزاق بر روی آن وجود نداشته باشد.در مرحله بعد سطح دندان به کمک مواد اسیدی متخلخل شده و برای قرارگیری کامپوزیت آماده می شود.

بعد از آماده سازی اولیه دندان مراحل زیر انجام میشود.

  • انتخاب رنگ برای ونیر کامپوزیت
  • چسباندن مواد خمیری بر روی دندان
  • تاباندن اشعه جهت محکم شدن مواد کامپوزیت
  •  پولیش کردن  کامپوزیت
  • پولیش کامپوزیت دندان

بعد از انجام مراحل کامپوزیت جهت دوام کامپوزیت ونیر و اصلاح طرح لبخند از پولیش استفاده می شود. پولیش باعث صاف شدن و درخشندگی  سطح دندان ها می شود.

بعد از اینکه لایه ی خمیری کامپوزیت بر روی دندان قرار گرفت، با استفاده از لایت کیور و امواج نوری،کامپوزیت ونیر محکم می‌شود.  پس از سفت شدن آن به وسیله‌ ی پولیش زبری و ناهمواری سطح آن بر طرف می شود.

پولیش دندان باعث ایجاد یک سطح صاف و براق بر روی دندان می شود که بسیار در زیبایی شناختی و سلامت دندان اهمیت دارد.اگر پالیش کامپوزیت به طور مناسب انجام نشود سبب بروز مشکلاتی مانند سوزش لثه، سایش بیشتر و پوسیدگی مکرر، تجمع پلاک می شود.

 مراحلی مانند کانتورینگ، فینیشینگ (عملیات اتمام ترمیم دندان) و پالیشینگ مهمترین مراحل کامپوزیت ونیر دندان هستند که نقش مهمی در افزایش دوام و طول عمر کامپوزیت دارند.

مراحل کامپوزیت دندان 

انتخاب رنگ

در این مرحله شخص با استفاده از کتابچه رنگ که توسط دندانپزشک در اختیار وی قرار می گیرد رنگ مطابق با دندان خود را انتخاب می کند.ممکن است در لایه های داخلی یا سطحی دندان یا لبه های آن از کامپوزیت های مختلفی استفاده شود تا به ظاهر طبیعی دندان نزدیک تر باشد.

موارد مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت

نوع منبع نور می تواند بر میزان تطابق با رنگ دندان تاثیرگذار باشد.هر کدام از انواع نور که دندان های بیمار در زمان لبخند زدن در آن مشاهده شود می توانند در تعیین سایه و رنگ مناسب کامپوزیت موثر باشد.

از آنجایی که رنگ دندان بیمار در زمان باز بودن دهان به دلیل کم آبی روشنتر به نظر می رسد بنابراین انتخاب کامپوزیت مطابق با رنگ دندان غیر ممکن می شود. در  زمان انتخاب رنگ مطابق با دندان‌های خود بهتر  است از از رنگ‌های روشن (لباس، رژ لب، جواهرات و غیره) استفاده نکنید تا عمل انتخاب رنگ راحت‌تر صورت گیرد.

تمیز کردن دندان

 در این مرحله، دندانپزشک دندان‌های شما را پولیش می‌کند تا هر گونه جرم (پلاک دندانی ، تارتار و …) را از روی دندان برداشته شود.

آماده‌سازی دندان (دریل کردن و تمیز کردن دندان)

میزان شکل‌دهی مورد نیاز برای ترمیم دندان  متفاوت است.ممکن است در برخی کارهای مربوط به زیبایی دندان مانند (پر کردن شکاف دندان، ترمیم تراشه‌های جزئی، گاهی هم  ونیر یا روکش کردن سطح جلوی دندان)  نیاز باشد که برسطح دندانی که  قرار است کامپوزیت شود اصلاحات جزئی انجام شود.

در مواردی مانند ترمیم دندان به دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از پوسیدگی، میزان دریل کردن و تراشیدن دندان نسبتاً زیاد خواهد بود. و امکان درگیر شدن لایه‌های مینای دندان و  لایه‌ عاج وجود دارد.

متخلخل کردن سطح دندان با اسید

اولین مرحله بعد از تمیز ی دندان، متخلخل کردن سطوح دندان به کمک ” ماده اسیدی دندان” است .این ماده ژل مانند حاوی اسید فسفریک است و به مدت ۱۵ ثانیه بر روی دندان گذاشته می شود و بعد دندان شسته می شود.

پس از پاک کردن ژل، سطح دندان  آماده کامپوزیت می شود. اگر دندانپزشک در این مرحله دندان را خشک ‌کند سطح مینای شبیه به ظاهر شیشه‌ای خش خورده می شود.در مرحله بعد به وسیله دریل دندان سوراخ می شود که به دلیل بی حسی بیمار چیزی را حس نخواهد کرد حتی اگر دریل به دندان های او برخورد کند.

 اگر در این مرحله دندانپزشک عینک محافظ به شما نداد باید در هنگام شستشوی دندان پس از سوراخ کردن چشم‌های خود را ببندید.  ممکن است مقداری از طعم و مزه ژل به داخل دهانتان برود که معمولا تلخ یا ترش است.یادتان باشد در تمامی مراحل دهان خود را باز نگه دارید تا سوراخ ایجاد شده در سطح دندان به بزاق آلوده نشود.

 گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان

بعد از انجام مراحل فوق ماده کامپوزیت(یک پلاستیک مایع) را با استفاده از یک برس کوچک یا اپلیکاتور روی سطح متخلخل شده دندان رنگ‌آمیزی می‌ شود.

گاهی  نیز  بر روی دندان باد دمیده می‌شود تا ماده کامپوزیتی دندان به صورت یک لایه نازک بر روی کل سطح دندان پخش شود.

پولیش کامپوزیت دندان

بعد از قرار گرفتن ماده کامپوزیت بر روی دندان، دندانپزشک پرتو نوری به مدت ۲۰ ثانیه با طول موج خاص را بر روی آن می‌تاباند.نور یکی از این واحدها معمولاً به رنگ آبی است و کاتالیزور را در ماده کامپوزیت فعال می‌کند و باعث سخت شدن آن می‌شود.

در برخی از روشهای جدید، ژل اسیدی و مادة کامپوزیت دندان مستقیماً با هم ترکیب می‌شوند که دیگر نیازی به تراشیدن و سپس شستشوی دندان نخواهد بود.

ترمیم و گذاشتن ماده کامپوزیتی دندان

پس از آن که باندینگ اولیه با سطح دندان (از طریق ماده کامپوزیتی) ایجاد شد لایه‌های پی در پی کامپوزیت دندانی به دندان اضافه می‌شود تا شکل و حجم مورد نیاز برای ترمیم دندان فراهم شود.

فرم‌دهی کامپوزیت

زمانی که دندانپزشک از موقعیت کامپوزیت دندان رضایت کامل داشت به کمک همان نور قبلی به مدت ۱۰ تا ۴۰ ثانیه  تنظیمات اولیه را انجام می‌دهند.

ترمیم دندان

ممکن است بعد از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت دندان هنوز شکل ترمیم کامل نباشد. که در این صورت دندانپزشک لایه‌های اضافی به ضخامت ۲ میلی متر را برای اصلاح آن می‌افزاید.

قیمت کامپوزیت دندان در کرج

هزینه کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد . آنچه در میزان هزینه تاثیر گذار است کیفیت مواد مصرفی، تجربه و مهارت دندانپزشک می باشد، به همین منظور قبل از معاینه و بررسی های لازم را نمی توان هزینه دقیقی را مشخص نمود . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه کامپوزیت دندان بهتر است به دندانپزشک خوب در کرج مراجعه نمایید .

نتیجه گیری

کامپوزیت دندان یک روش درمانی و زیبایی کاملا بدون عارضه است . در صورتی که از بد فرمی و بد رنگی دندان های خود خسته شده اید این روش، بهترین و سریعترین شیوه برای رسیدن به لبخندی زیبا ست . در صورتی که در انتخاب روش زیبایی خود نیاز به مشورت داشتید می توانید با بهترین دندانپزشک در کرج مشورت نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به مرکز دندانپزشکی دکتر شهریار جنانی در کرج مراجعه نمایید .

پاسخ

1 × پنج =

Call Now Button