طول عمر ایمپلنت دندان در صورتی که به خوبی نصب شده باشند، از مواد با کیفیت در ساخت آن استفاده شده باشد و مراقبت‌های صحیح از آنها انجام شود می‌تواند بسیار طولانی باشد. بیشتر افراد در سنین میانسالی اقدام به ایمپلنت دندان میکنند، در نتیجه با طول عمر بالایی که ایمپلنت‌ها دارند معمولاُ تا آخر عمر دیگر نیازی به تعویض ایمپلنت نخواهند داشت.

طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت دندان دقیقاُ مشابه دندان‌های طبیعی فرد طراحی شده است، در نتیجه ظاهر و عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی دارد. طراحی ایمپلنت به گونه‌ای است که طول عمر آنها معمولاُ طولانی است.

در مطالعات انجام شده 90 تا 95 درصد افرادی که از ایمپلنت دندان استفاده کرده‌اند پس از گذشت 10 سال همچنان ایمپلنت‌هایی سالم با عملکرد مناسب در دهان خود داشته‌اند.

زمانی که ایمپلنت در محل دندان از دست رفته کاشته می‌شود با استخوان ناحیه‌ی فک یک پیوند محکم برقرار می‌نماید که مانند ریشه‌ی اصلی دندان عمل می کند.

طراحی ایمپلنت به گونه‌ای است که ماندگاری دائمی داشته باشد اما تاج دندان که روی آن نصب می‌شود ممکن است دچار ساییدگی و پوسیدگی شود و پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض داشته باشد.

50 تا 80 درصد از روکش‌ها پس از 15 تا 20 سال نیاز به تعویض دارند. اما ایمپلنت در صورتی که به خوبی نصب شده باشد و پیوند محکمی با استخوان برقرار کرده باشد نیاز به تعویض ندارد.

بهترین مرکز ایمپلنت دندان در کرج

طول عمر ایمپلنت‌های دندان آلمانی و کره‌ای

ایمپلنت‌های دندانی در کشورهای مختلفی و توسط شرکت‌های متعدد تولید می‌شوند. کیفیت و طول عمر ایمپلنت‌ها با توجه به کشور سازنده و برند تولیدی آنها می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که می‌خواهید ایمپلنت‌هایی با طول عمر طولانی داشته باشید باید به برند و شرکت سازنده‌ی ایمپلنت توجه نمائید.

کشورهای کره و آلمان هر دو ایمپلنت‌های دندانی در برندهای متفاوتی عرضه می‌نمایند که طول عمر و ماندگاری بالایی دارند. برندهای مختلفی از ایمپلنت‌های آلمانی وجود دارد که به طور متوسط طول عمر آنها بیش از 20 سال است. ایمپلنت‌های کره‌ای در مقابل ایمپلنت‌های آلمانی طول عمر کمتری دارند. به طور متوسط طول عمر ایمپلنت‌های کره‌ای بیش از 15 سال است. البته برخی از برند ها نیز

با اینکه ایمپلنت‌های آلمانی معمولاُ از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند اما در صورتی که مراقبت‌های پس از ایمپلنت را به خوبی اجرا کنید می‌توانید طول عمر ایمپلنت‌های کره‌ای را نیز افزایش دهید.

چه مواردی از عمر ایمپلنت کم می‌کند؟

همان طور که اشاره کردیم ایمپلنت دندان در برخی از افراد تا پایان عمر باقی می‌ماند اما برخی مشکلات نیز وجود دارد که باعث می شود طول عمر ایمپلنت کاهش پیدا کند. در ادامه به برخی از مهمترین عواملی که باعث کاهش عمر ایمپلنت می‌شود اشاره می‌نمائیم:

–         مراقبت غیراصولی

همان طور که بهداشت دهان و دندان برای دندان‌های طبیعی اهمیت دارد برای ایمپلنت‌ها نیز مهم است. تجمع پلا‌ک‌های بین دندانی می‌تواند منجر به عفونت و بیماری‌های لثه شود و به استخوان فک آسیب وارد نماید.

تجمع این پلاک‌ها در اطراف ایمپلنت در صورتی که به سرعت تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند بیماری به نام پری ایمپلنتیت ایجاد کند که باعث کاهش طول عمر ایمپلنت و در واقع شکست درمان می‌شود.

–         کافی نبودن استخوان

ایمپلنت باید با استخوان فک جوش بخورد و یک پایه‌ی ثابت برای نصب روکش را فراهم کند. در صورتی که تراکم استخوان فک کافی نباشد باعث می‌شود طول عمر ایمپلنت کاهش بیابد.

از دست دادن استخوان در طی زمان ممکن است به دلایل مختلف مانند بیماری‌های اطراف ایمپلنت، پوکی استخوان و یا بیماری‌هایی که بر سلامت استخوان تاثیر می‌گذارند ایجاد شود.

–         سیگار کشیدن

براساس تحقیقات انجام شده سیگار کشیدن می‌تواند طول عمر ایمپلنت را کاهش دهد.

–         دندان قروچه

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند پس از مدتی با شکستگی ایمپلنت، لق شدن و یا شکستگی تاج ایمپلنت ممکن است مواجه شوند. ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر و ضرباتی که طی دندان قروچه ایجاد می‌شود باعث می‌شود ایمپلنت دچار حرکت‌های جزئی شود و ادغام ایمپلنت با استخوان فک پس از طی مدتی دچار اختلال می‌شود.

–         عدم تجربه‌ی کافی جراح

در صورتی که ایمپلنت طراحی ضعیفی داشته باشد، به صورت نامناسب نصب شده باشد و یا هرگونه مشکل دیگری در جراحی ایمپلنت وجود داشته باشد می‌تواند می‌تواند منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت شود.

راهکارهای افزایش طول عمر ایمپلنت دندان

–         هر روز دو بار مسواک بزنید.

–         پس از هر وعده‌ی غذایی از نخ دندان استفاده کنید.

–         مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید.

–         هر شش ماه یک بار برای معاینات دندانپزشکی مراجعه نمائيد.

–         قبل از ایمپلنت کردن یک معاینه‌ی کامل از تراکم استخوان باید انجام شود. در صورتی که تراکم استخوان کافی نباشد با روش‌هایی مانند پیوند استخوان یک پایه‌ی قوی برای ایمپلنت ایجاد شود.

–         سیگار را ترک کنید.

–         در صورتی که دندان قروچه دارید از محافظ دندان هنگام خوابیدن استفاده کنید.

–         برای نصب ایمپلنت به یک جراح با تجربه مراجعه کنید.

پاسخ

بیست − دو =

Call Now Button