تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان جزء سؤالات پر تکرار حوزه دندان پزشکی است. احتمالاً شما هم از خودتان پرسیده‌اید که: کامپوزیت دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ جواب این سؤال به شرایط خودتان بستگی دارد. موقع مقایسه ایمپلنت و کامپوزیت دندان باید به جنس، ماندگاری و قیمت هر کدام توجه کنید. از نظر ماندگاری، ایمپلنت گوی سبقت را از کامپوزیت می‌رباید؛ اما جنس رزینی کامپوزیت ظاهر طبیعی‌تری به دندان‌ها می‌دهد. در مورد قیمت و نحوه نصب هم باید گفت ایمپلنت‌ها گران‌تر از کامپوزیت هستند و روند نصبشان هم طولانی‌تر است. در ادامه این مقاله به طور کامل به مقایسه ایمپلنت و کامپوزیت دندان پرداخته ایم تا بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب و تصمیم گیری نمایید. البته بهترین راه برای تصمیم گیری درست و کارآمد، مراجعه به دندانپزشک خوب و مجرب در این حوزه است.

 آیا ایمپلنت با کامپوزیت دندان متفاوت است؟

فهرست محتوا

بله. هر کدام از این روش‌های درمانی، معایب، مزایا و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. برای فهمیدن تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان، به موارد استفاده، مدت ماندگاری، قیمت، ظاهر و زیبایی آن‌ها توجه می‌شود. ایمپلنت جایگزین دندان افتاده می‌شود؛ یعنی اگر شما یک یا چند تا از دندانهایتان را از دست بدهید، باید ایمپلنت کنید نه کامپوزیت.

کامپوزیت روشی است که برای ترمیم یا زیباسازی دندان‌های موجود بکار می‌رود؛ مثلاً اگر دندانتان شکسته یا ترک خورده، رنگ دندانهایتان زرد شده یا بین آن‌ها فاصله وجود دارد باید کامپوزیت کنید. از کامپوزیت برای ترمیم حفره‌های ناشی از پوسیدگی دندان و ترمیم دندان‌های شیری کودکان هم استفاده می‌شود.

مقایسه ایمپلنت و کامپوزیت دندان

برای فهمیدن اینکه کامپوزیت دندان بهتر است یا ایمپلنت، باید تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم:

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت در ماندگاری

از آنجایی که وظیفه ایمپلنت جایگزینی دائمی برای دندان‌های از دست رفته است، قاعدتاً باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. به طور متوسط ایمپلنت‌ها 25 تا 30 سال دوام می‌آورند؛ یعنی در صورت مراقبت صحیح، فرد تقریباً تا آخر عمر می‌تواند ایمپلنت را داشته باشد. کامپوزیت هم بسته به نحوه نگهداری، جنس و برند، بین 5 تا 7 سال ماندگاری دارد.

تفاوت جنس کامپوزیت و ایمپلنت

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان، جنس آنهاست. کامپوزیت از رزین به عنوان ماده پایه و ترکیبات پر‌کننده‌ای مثل کوارتز، ذرات ریز سیلیکاتی، شیشه یا سرامیک ساخته می‌شود. به همه این مواد، ترکیب چسبناکی اضافه می‌شود تا کامپوزیت به صورت یک لایه روی دندان‌های موجود بچسبد.

ایمپلنت یا همان کاشت دندان قرار است جای دندان‌های از دست رفته را بگیرد، پس باید دوام و ماندگاری بیشتری هم داشته باشد؛ برای همین معمولاً ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم یا سرامیک زیرکونیا ساخته می‌شود.

تفاوت در نحوه نصب کامپوزیت و ایمپلنت دندان

وقتی حرف از تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان می‌شود، درباره نحوه نصب هر کدام از آن‌ها هم باید صحبت کرد. معمولاً نصب کامپوزیت چیزی بین نیم تا 1 ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. قبل از هر چیزی، دندان پزشک محل مورد نظر را با تمیز کردن و کمی تراش سطحی آماده می‌کند. در مرحله بعد، ماده چسبنده مخصوصی روی دندان قرار می‌گیرد و سپس دندان پزشک مواد خمیری‌شکل کامپوزیت را به صورت یک لایه روی دندان‌ها گذاشته و به آن شکل می‌دهد.

برای سفت شدن ماده کامپوزیتی، از نور مخصوصی (نور LED) استفاده می‌شود. این نور روی کامپوزیت تابانده شده و بعد از سفت شدن کامپوزیت، دندان پزشک با تراش و پولیش کردن، آن را به شکل و رنگ بقیه دندان‌ها در می‌آورد.

فرایند نصب ایمپلنت در مقایسه با کامپوزیت دندان خیلی طولانی‌تر است و بین 4 تا 9 ماه طول می‌کشد. در قدم اول، دندان پزشک با معاینه و عکس‌برداری از دندان‌ها، وضعیت دقیق دهان و دندان شما را ارزیابی می‌کند. اگر لازم باشد، ریشه دندان خراب کشیده می‌شود و بعد از آن یکی دو هفته برای ادامه کار باید صبر کنید.

بعد از گذشت این مرحله، نوبت نصب پیچ تیتانیومی ایمپلنت و جاگذاری آن در فک با بی‌حسی موضعی می‌شود که حدود 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد. بعد از جاگذاری ایمپلنت، شما باید چند ماه صبر کنید تا این پیچ با استخوان فک ادغام شود. بعد از جوش خوردن استخوان فک و ایمپلنت، نوبت نصب پایه فلزی یا همان اباتمنت است. پس از این مرحله باید چند هفته‌ای صبر کنید تا لثه‌ها بهبود پیدا کنند.

بعد از خوب شدن لثه‌ها، برای ساخت روکش مصنوعی دندان یا همان تاج از دندان‌های شما قالب‌گیری می‌شود. خوانِ آخر، نصب تاج دندان روی پایه فلزی و انجام کار‌های پایانی است. روند نصب ایمپلنت دندان به طور متوسط چیزی بین 4 تا 9 ماه طول می‌کشد.

هزینه ایمپلنت دندان در کرج چقدر است؟

تفاوت در قیمت

بحث قیمت همیشه پای ثابت موضوع تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان است. از آنجایی که ایمپلنت روش درمانی پیچیده‌تری است و دوام بیشتری هم دارد، طبیعتا گران‌تر هم هست. قیمت هر واحد ایمپلنت از 7 میلیون شروع می‌شود و بسته به نوع آن به 30 میلیون تومان هم می‌رسد. قیمت کامپوزیت هم به ازای هر واحد، معمولاً بین 3 تا 5 میلیون تومان متغیر است.

کامپوزیت دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

حالا می‌رسیم به این سؤال همیشگی که: کامپوزیت دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ برای جواب دادن به این سؤال، شما باید با تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان آشنا باشید. هر دوی این روش‌ها برای ترمیم ظاهر و عملکرد دندان‌ها به کار ‌می‌روند؛ اما با هم خیلی فرق دارند. کامپوزیت نوعی ماده خمیری شکل است که روی دندان‌های موجود نصب می‌شود تا رنگ و ظاهر بهتری به آن‌ها بدهد؛ ولی ایمپلنت جای‌گذاری یک پیچ فلزی داخل دهان به عنوان ریشه دندان و نصب تاج ساخته شده روی آن است. از این روش وقتی استفاده می‌شود که دندان شما افتاده یا کاملاً خراب شده باشد. مشاوره و راهنمایی‌های پزشک به شما می‌کند تا تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان را بفهمید و روش مناسب‌تر را در پیش بگیرید.

ترمیم دندان‌های آسیب دیده نه تنها ظاهر بهتری به شما می‌بخشد، بلکه کیفیت زندگی‌تان را هم بالا می‌برد. با آگاهی از تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت دندان از لحاظ قیمت، مراحل نصب، ماندگاری و جنس می‌توانید مناسب‌ترین روش برای خودتان را انتخاب کنید. کامپوزیت روشی غیر تهاجمی و غیر جراحی است که طی آن لایه‌ای روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این لایه رنگ و ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. ایمپلنت نیز با جایگزینی دندان از دست رفته، استحکام و قدرت دوباره را به دندان‌های شما هدیه می‌دهد. با انتخاب بهترین روش، برای همیشه لبخندی به پهنای صورت خواهید زد.
برای انجام ایمپلنت دندان در کرج میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

پاسخ

15 − دوازده =

Call Now Button