امروزه روکش های زیبایی در دندانپزشکی طرفداران بسیاری دارد که راهی مناسب و موثر در درمان مشکلات نازیبایی دندان ها می‌باشد. در صورتیکه از خندیدن خجالت می کشید و تمایل دارید لبخندی زیبا داشته باشید، انجام روکش های زیبایی مناسب ترین روش در کوتاه ترین زمان می باشد. در این مقاله از سایت دکتر شهریار جنانی در مورد لمینت دندان و تمامی آنچه باید درباره آن بدانید برای شما توضیحات کاملی ارائه داده ایم.

یکی از بهترین روش های زیبایی و اصلاح طرح لبخند لمینت دندان می باشد که می توان با آن به راحتی غذا میل کرد، لمینت ها هیچ تغییر رنگی ندارند و از شفافیت فوق العاده ای برخوردار هستند. لمینت لایه ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح شکل، رنگ، فرم و طول دندان و یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان شکستگی دندان از آن استفاده می شود.

شرایط خاصی برای انجام لمینت لازم است که از آن جمله می توان به شرایط مطلوب فک و لثه اشاره کرد که توسط دندانپزشک زیبایی تشخیص داده می شود. بیمارانی که مشکل فکی، تحلیل لثه و یا نیاز به ارتودنسی دندان داشته باشند مناسب درمان با لمینت نیستند.

نمونه کار لمینت دندان در کرج

لمینت دندان چیست؟

فهرست محتوا

ونیرهای دندانی، ورقه های پرسلن دندانی نامیده می شوند و پوسته های سفارشی از مواد دندانی هستند که برای پوشش سطح دندان ها و به منظور بهبود ظاهر آنها، طراحی شده اند. ونیرها یا لمینت ها پوسته های نازک شفافی از سرامیک و مواد کامپوزیتی هستند که به قسمت جلویی دندان های فرد متصل می شوند.

آنها معمولاً برای بهبودی و روشن کردن لبخند فرد استفاده می شود. با استفاده از ونیرها و لمینت ها چه از نوع کامپوزیتی و چه از نوع سرامیکی می توانیم، مشکلات دندانی را اصلاح کنیم.

رنگ آنها بسته به سلیقه فرد می تواند، روشن تر از رنگ طبیعی دندان فرد و یا نزدیک به رنگ دندان خود فرد باشد. معمولا بدون بیهوشی است و می تواند انتخاب ایده آل برای ایجاد بهبودی و زیبایی دندان های جلو باشد.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان با توجه به جنس، روش ساخت و ترکیب مواد مورد استفاده شده انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. انواع لمینت دندان عبارت است از:

  • ایی ماکس
  • زیرکونیا
  • کادکام
  • لومینیرز
  • بریلیانس
  • ای پی اس ونیر

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی چون از جنس شیشه می باشند، شفافیت و جلای زیباتری دارند. این نوع لمینت بعد از قالب گیری دندان ها در لابراتوار ساخته می شوند.

لمینت سرامیکی دندان به کمک چسب های قوی و با کیفیت روی دندان ها چسبانده می شوند. طول عمر این نوع لمینت به تکنیک اجرایی دندانپزشک بستگی دارد.

هرچقدر دندانپزشک در چسباندن این نوع لمینت، دقت و ظرافت به خرج دهد ماندگاری این نوع لمینت نیز بیشتر خواهد بود و در ایده آل ترین حالت حدود 15 تا 25 سال عمر می کند.

لمینت کامپوزیتی

نوع کامپوزیتی لمینت معمولا ضخامتی حدود 5.0 میلی متر دارند. لمینت های کامپوزیتی در رنگ بندی متنوع می باشند که انتخاب رنگ طبق سلیقه ی فرد و نظر دندانپزشک زیبایی صورت می گیرد.

لمینت های کامپوزیتی سریع تر از لمینت های سرامیکی آماده می شوند و اگر به صورت صحیح روی دندان ها قرار گیرند طول عمری حدود 5 سال یا بیشتر دارند.

لمینت پروسلن

با توجه به اینکه این نوع لمینت، ظاهر بسیار زیبا و طبیعی دارد، اگر با تکنیک های جدید و با چسب های بسیار با کیفیت استفاده شود، می تواند بین پانزده تا بیست و پنج سال عمر مفید داشته باشد.

برای نصب لمینت پروسلن، نیاز به تراش دندان ها نخواهد بود و در صورت نیاز تراش بسیار کمی بر روی دندان ها ایجاد می شود که به هیچ عنوان به مینای دندان آسیب وارد نمی شود و این میزان تراش به دلیل ضخامت کمتر دندان ها و طبیعی تر بودن آن ها می باشد.

لمینت کامپوزیتی

این نوع لمینت به تراش کمتری در دندان نیاز دارد و حتی در مواردی که شرایط دندان مناسب باشد نیاز به تراش نیست. میزان براقیت آن بیشتر و تنوع رنگ بیشتری دارد. قیمت آن از سایر روش های دیگر کمتر است. این لمینت مستقیم بر روی دندان های بیمار گذاشته می شود. طول عمر آن به صورت نظری حدود پنج سال است. جایگذاری لمینت کامپوزیتی سریع و کم هزینه می باشد.

کاربرد لمینت دندان

معمولا از لمینت دندان به منظور اصلاح طرح لبخند و مشکلات دندانی، بهره گرفته می شود. از کاربردهای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ دندان ها
  • لکه های ناشی از داروها و یا تتراسایکلین
  • درمان کانال ریشه دندان
  • دندان های شکسته شده
  • نامنظم و یا ناهموار بودن دندان ها
  • دندان های که در آنها حفره وجود دارد
  • بستن فضای بین دندان ها
  • بد شکلی های دندانی
  • ناهنجارهای دندانی مادرزادی
  • افزایش ارتفاع طول تاج ها

عموما از لمینت به منظور ترمیم و بهبودی دندان ها در موارد متنوعی استفاده می شود که به گزیده ای از این موارد اشاره می کنیم.

تغییر در رنگ دندان ها

در اثر مصرف مواد خوراکی و مصرف داروهای مختلف ممکن است  لکه ها و رنگ هایی در دندان ها ایجاد می شود. بطور مثال با مصرف بیش ازحد دهان شویه (فلوراید)، داروهایی از قبیل تتراسایکلین و…

همچنین مواد مصرفی برای درمان دندان ها ممکن است بعداز مدتی ایجاد تغییر در رنگ دندان ها کند.

  • دندان های پوسیده شده و یا تحلیل رفته (سائیده شده)
  • دندان هایی که شکسته و یا به اصطلاح لب پر شده اند
  • دندان های دفرمه (کج و یا بهم ریخته و بدشکل)
  • فاصله ی موجود در بین دندان ها (می توان با استفاده از لمینت فاصله ی موجود بین دندان ها را پر کرد)

با بکار گیری تکنیک لمینت در مدت زمان کوتاه و با هزینه و عوارض  کمتری از روش های دیگر همچون ارتودنسی دندان و … عیوب رنگی و نامرتب بودن دندان ها را رفع و زیبایی رباینده ای در آن ها ایجاد کرد.

لمینت دندان زیبایی چهره را دو چندان می کند و موجب می شود فرد از اعتماد به نفس فوق العاده ای برخوردار باشد .لمینت دندان انواع گوناگونی دارد و طبق خواسته بیمار پزشک انتخاب می کند که کدام مورد را برای بیمار مورد استفاده قرار دهد. 

مزایای لمینت دندان در کرج

از مزایای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ظاهر طبیعی در دندان ها
  • مقاومت در برابر تغییر رنگ و لکه ها
  • طیف رنگی گسترده روکش های لمینتی

مراحل لمینت دندان

انجام پروسه ی لمینت دندان طی چند مرحله صورت می گیرد که این مراحل عبارت است از:

  1. مشاوره با دندانپزشکی زیبایی
  2. قالب گیری
  3. ساخت روکش در لابراتوار دندانپزشکی
  4. چسباندن لمینت روی سطح دندان

فرآیند ساخت لمینت سرامیکی می تواند برای دو دندان به طور همزمان صورت گیرد. در مرحله اول و مشورت با دندان پزشک خود، انتظاراتتان را بازگو کنید. با اینکار پزشک بهترین تکنیک به منظور نتیجه ی رضایت مند، را انتخاب و اجرا می‌کند.

جهت آماده سازی دندان ها برای نصب لمینت، دندانپزشک حدود نیم میلیمتر، به اندازه ضخامت لمینت، روی سطح دندان را تراش می دهد. تراش دندان بخاطر صاف شدن سطح دندان است و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی زند.

فیلم واقعی مراحل لمینت دندان

در ابتدا از بی حسی موضعی در این ناحیه استفاده می شود و بعد از تراشیدن دندان مرحله قالب گیری انجام می شود و این قالب به لابراتوار فرستاده می شود، تا مرحله ساخت لمینت دندان صورت گیرد. لمینت دندان، به صورت یک لایه بسیار نازک از جنس سرامیک که تقریبا همان جنس دندان طبیعی و بسیار مقاوم است، به صورت تک به تک توسط لابراتوار ساخته می شود با مواد مخصوص توسط دندانپزشک به دندان های اصلی چسبانده می شود که این چسب بسیار مقاوم است.

دو تا چهار هفته ساخت لمینت دندان طول می کشد، که در این فاصله زمانی می توان از روکش های موقت استفاده کرد. پس از ساخت لمینت دندان، دندانپزشک لمینت آماده شده را موقت روی دندان فرد قرار می دهد، تا رنگ و اندازه آن مورد بررسی قرار گیرد. رنگ لیمنت دندان مطابق با چسب لمینت دندان است.

پس از ساخت لمینت، دندان ها تمیز می شوند و با تراش دادن سطح دندان زبر می شود، تا قدرت چسبندگی بیشتر شود. بعد از نصب دقیق و درست بر روی سطح دندان، دندانپزشک از تابش پرتوهای نوری یا اشعه UV برای چسبیدن لمینت بر روی سطح دندان استفاده می کند و این پرتوها سبب می شود تا سرعت چسبیدن دندان بالاتر رود. در آخرین مرحله دندان پزشک تجویز می کند تا چند هفته پس از نصب لمینت دندان، برای بررسی دوباره ویزیت شوید.

انتخاب رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ لمینت دندان بستگی به جنس، سن، رنگ چهره وسلیقه بیمار دارد. رنگ لمینت دندان را می توان، سفید تر از رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کرد.

کاندید مناسب برای لمینت دندان

به کسانی که دارای شرایط زیر هستند لمینت دندان توصیه نمی شود:

  • کسانی که دندان های پوسیده و ناسالم دارند.
  • کسانی که بیماری لثه دارند.
  • کسانی که سابقه ی شکستگی، پوسیدگی و پر کردن دندان دارند.
  • کسانی که عادت به دندان قروچه دارند.

لمینت دندان چه معایبی دارد؟

لمینت ها از بهترین روش های روکش زیبایی دندان هستند اما همچون سایر روکش های دندانی با معایبی روبرو هستند. مهم ترین معایبی که لمینت ها دارند از این قرار است:

  • برگشت ناپذیری بعد از لمینت دندان: پیش از این که دندان ها لمینت شوند باید تا حدودی تراش بخورند. به همین دلیل بعد از نصب لمینت دیگر نمی توانید لمینت ها را از دندان هایتان جدا کنید. زیرا تراش دندان ها باعث فاصله دار شدن و کوچک شدن دندان های اصلی تان شده است. بنابراین ظاهر دندان ها بدون روکش های لمینتی بسیار نازیبا خواهد بود.
  • لمینت های لب پریده و شکسته را نمی توان ترمیم کرد: مواد سازنده لمینت ها مواد خاصی هستند که قابلیت ترمیم پذیری ندارند. از این رو اگر لمینت ها بشکنند یا لب پر شوند باید لمینت آن دندان به طور کلی برداشته شود و یک لمینت جدید جایگزین گردد.
البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استحکام و قوام لمینت ها بسیار زیاد است و به راحتی شکسته و رنگ پریده نمی شود.
  • لمینت ها از جنس سرامیک بسیار سخت است که باعث می شود در برابر ضربه مقاومت زیادی از خود نشان دهد. اما یکی از معایب لمینت ها این است که بعد از این که در فضای لابراتوار ساخته و روی دندان جایگذاری شدند دیگر امکان تغییرم فرم و شکل آن ها منتفی می شود. به همین دلیل در هنگام قالب گیری و صحبت با پزشک در خصوص فرم دلخواه تان حتما دقت داشته باشید تا بعداً مشکلی ایجاد نشود.
  • قیمت لمینت ها نسبت به سایر روکش ها بسیار گران تر است. بنابراین کسانی که با محدودیت بودجه روبرو هستند هزینه های لمینت ها برایشان سنگین خواهد بود. البته هزینه ای که برای این دسته از روکش های دندانی دریافت می شود به نسبت کیفیتی که دارند کاملاً توجیه پذیر است.

عوارض لمینت دندان در کرج چیست؟

مهم ترین عوارضی که در پی انجام لمینت دندان پیش می آید موارد زیر هستند:

  • ایجاد حساسیت موقتی نسبت به گرما و سرما: حساسیت ایجاد شده در ناحیه دندان ها به دلیل اقدامات خاصی است که در فرایند درمان و ترمیم روی دندان ها انجام شده است.

اما خوش بختانه حساسیت موقتی است و بعد از مدت زمانی کوتاهی از بین می رود.

*اما در مواردی که حساسیت دندان ها به مدت طولانی ادامه دار باشد حتما باید با دندانپزشک درمیان بگذارید.

  • تغییر رنگ دندان ها: لمینت ها علیرغم مقاومت زیادی که در برابر تغییر رنگ دارند اما به هر حال یک سری شرایط و یا یکسری عوامل می تواند در تغییر رنگ لمینت ها نقش داشته باشد. مهم ترین این عوامل استفاده از مواد غذایی دارای رنگ مصنوعی یا استفاده از قهوه است. بنابراین توصیه می شود که بعد از استفاده از قهوه و نیز استعمال دخانیات مثل سیگار سریعاً دندان هایتان را بشویید.
  • پوسیده شدن دندان ها زیر لمینت: در صورتی که لمینت ها به درستی و با مهارت نصب نشوند زمینه پوسیدگی دندان های اصلی افراد را زیر روکش دندانی فراهم می کنند.
  • جدا شدن لمینت از تنه اصلی دندان ها: در مواردی که چسب لمینت با کیفیت نباشد و یا به دلیل بی احتیاطی پزشک در روند نصب، لمینت می تواند بعد از مدتی از دندان های اصلی فرد جدا شود.

اهمیت انتخاب بهترین دندانپزشک برای لمینت دندان در کرج

واقعیت این است که بسیاری از عوارضی که بعد از لمینت کردن دندان ایجاد می شود با دو راهکار قابل پیشگیری است. اول این که مراقبت های بعد از لمینت کردن دندان را رعایت کنید و دومین راهکار این است که در انتخاب دندانپزشک نهایت دقت را داشته باشید.

انتخاب یک دندانپزشک از مهم ترین مراحل درمانی است که باید مسئولانه و با دقت آن را انجام دهید. مهم ترین ویژگی های یک دندانپزشک خوب عبارت است از:

  • برخورداری از مهارت و تخصص
  • برخورداری از تجربه کافی در زمینه اقدامات درمانی ای که ارائه می دهد.
  • بکارگیری از بهترین و نوین ترین ابزار آلات پزشکی در روند درمان
  • ارتباط گیری صمیمانه و برخورداری از ویژگی مسئولیت در هنگامی که مشکلی برای شما ایجاد می شود. مسئولیت پذیری دندانپزشک باعث می شود که در مواقع اظطرای در کنار شما باشد و مشکلات شما را برطرف نماید.
  • دریافت هزینه های درمانی که معقولانه و منطقی باشد
  • استفاده از با کیفیت ترین مواد در جریان روند درمان و ترمیم دندان ها

مراقبت های بعد از لمینت دندان در کرج

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم استفاده بیش از حد از فلوراید
  • استفاده بموقع از مسواک و نخ دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان بدین صورت است که بیمار باید بهداشت دهان و دندان را به صورت کامل رعایت نماید و از فشار زیاد یا ضربه زدن به دندان خودداری کند. نخ دندان به صورت مداوم کشیده شود. به فاصله 6 ماه برای چکاپ به دندانپزشک زیبایی مراجعه شود. در صورت دیده شدن هرگونه التهاب یا قرمزی در ناحیه لثه، به پزشک مراجعه شود.

پرسش و پاسخ در مورد لمینت دندان در کرج

تفاوت کامپوزیت با لمینت دندان چیست؟

ونیرهای سرامیکی ظاهری زیباتر و استحکام بالاتری نسبت به کامپوزیت دارند و ثبات رنگ در این نوع ونیرها بیشتر است. هزینه لمینت سرامیکی به دلیل آماده سازی در لابراتوار، بیشتر می باشد.

ونیرهای کامپوزیتی همان ماده سفید رنگی هستند، که دندان ها را با آن پر می کنند. قیمت کامپوزیت دندان با این روش نسبت به لمینت کامپوزیتی ارزان تر است.

لمینت دندان در مقایسه با crown یک تراش مختصر نیاز دارد و یا اینکه بدون تراش بر روی سطح دندان، چسبیده می شود و ظاهری بسیار طبیعی به دندان می دهد.

لمینت دندان روکش های هستند که در لابراتوار ساخته می شوند در صورتی که روکش های کامپوزیتی در مطب دندانپزشکی گذاشته می شوند و نیازی به ساخت در لابراتوار ندارند.

کلام آخر

با حفظ سلامت دندان ها می توان با کمک گرفتن از روش های متفاوت در عرصه ی دندانپزشکی زیبایی مانند: اصلاح طرح لبخند، بلیچینگ دندان و … رنگ و زیبایی دندان ها را دو چندان کرد. برای انتخاب روش درمان مناسب با توجه به شرایط خود می توانید با مرکز دندانپزشکی در کرج تماس برقرار کرده و مشاوره های لازم را از مرکز دریافت نمایید.

2 thoughts on “لمینت دندان در کرج

  1. pari - آگوست 29, 2018 در 2:55 ب.ظ

    2 سال از لمینت دندونم گذشته . خیلی بوی بدی میده دهنم . نمیدونم برا چیه . خیلی بهداشت و رعایت میکنما ولی دو سه ماهی میشه اینطوری شدم
    چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • drjanani - سپتامبر 9, 2018 در 12:08 ب.ظ

      احتمالا لثه ملتهب شده است و نیاز به جرمگیری دارد. بوی بد دهان می تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود که با معاینه علت تشخیص داده می شود.

      پاسخ

پاسخ

هفده − چهارده =

Call Now Button